Jak jsme díky Recyklohraní přispěli k ochraně životního prostředí
Naše škola je zapojena do projektu Recyklohraní, který prohlubuje znalosti našich žáků v oblasti recyklace a ochrany životního prostředí. Sbíráme elektrohračky a drobná elektrozařízení.
Dnes jsme obdrželi Certifikát k environmentálnímu vyúčtování za rok 2014. Ten přesně vyčísluje, kolik elektrické energie, ropy, uhlí, primárních surovin nebo vody žáci naší školy ušetřili. Víme také, o kolik se nám podařilo snížit objem nebezpečného odpadu nebo skleníkových plynů.
K recyklaci jsme odevzdali 14 monitorů a 294 kg drobných elektrozařízení.
Z certifikátu společnosti ASEKOL vyplývá, že jsme tím dosáhli úspory elektrické energie 8,88 MWh, 549,12 litrů ropy, 37,83 m3vody a 0,28 tun primárních surovin. Snížili jsme emise skleníkových plynů o 1, 76 tun CO2 a produkci nebezpečných odpadů o 7,94 tun.
S výsledkem loňského roku jsme velmi spokojeni, ve sběru pokračujeme i letos.
Pro naše šesťáky a sedmáky jsme zajistili zajímavou hodinu, která se konala v autobusu. Ne v tom běžném, ale v autobusu speciálně upraveném pro projekt ODISbus. Autobus byl přistaven před naši školu a žáci v něm absolvovali jednu vyučovací hodinu, během které se dozvěděli o ekologických přínosech cestování hromadnou dopravou. Vzhledem k tomu, že mnoho našich žáků dojíždí z okolních obcí, jsou tyto informace jistě namístě. Projekt se zaměřuje na to, aby žáci pochopili, že cestování veřejnou dopravou přispívá k udržení našeho životního prostředí.
Žáci IV. A, B splnili již druhý úkol z projektu Recyklohraní. Tentokrát byly tématem různé druhy světla - přírodní, umělé, a také spotřeba a šetření elektřinou. Ve skupinách děti vytvořily 2D plakáty a společně jsme se vyfotili před sběrným místem na náměstí v Bruntále.
Všichni jsme se zase dozvěděli spoustu nového a zajímavého.
Po celoroční spolupráci s SPŠ stavební v Opavě jsme se zapojili do poslední aktivity projektu Stage 14 s názvem Hotel Paradise. Žáci měli dle vlastní fantazie a kreativity postavit maketu hotelu ze stavebnice CHEVA. Stavění modelu mělo omezený čas 1,5 hodiny. Naši žáci ve složení: Jan Konopka, Jiří Kubenka, Ondřej Petruška a Adam Vaculík se této aktivity chopili s vervou, dokázali vytvořit hotel s relaxačním centrem, bazénem, heliportem, oddechovou zónou v prvním patře.
Chceme poděkovat všem žákům a učitelům za celoroční spolupráci na projektu Stage 14.
Uplynuly přesně tři týdny od okamžiku, kdy k nám do školy přišel usměvavý Skot, který se jmenuje Iain (čti Ijen). Na otázku, kde se u nás vzal, odpovídá mimo jiné panel u vchodu do školy. Pokud se u něj zastavíte, zjistíte, že je to díky projektu Janička – tento projekt je realizován společností SCIO ve spoluprácí s British Council. Více se o projektu dozvíte na: http://janicka.scio.cz/. A tak jsme do školy získali tzv. rodilého mluvčího, který bude ve škole působit až do konce školního roku jako školní asistent a bude s našimi žáky i učiteli komunikovat v angličtině, abychom se v ní všichni zlepšovali.
První Iainova cesta vedla v Bruntále 4. listopadu po jeho ranním příjezdu rovnou do školy. Velmi se těšil a bylo patrné, že se mu Bruntál i naše škola líbí. Během několika prvních dnů, kdy se seznamoval s pedagogy, žáky a organizací vyučování, stihl dát interview do Deníku (článek vyšel hned v sobotu 8. 11. 2014) a přitom rozdával dobrou náladu a šířil kolem sebe pohodu. Od 10. listopadu se už můžete setkávat s panem asistentem Iainem, který je zaměstnancem British Council, běžně ve výuce. Vše je vymyšleno tak, aby vždy během 14 dnů navštívil všechny třídy prvního i druhého stupně v nejrůznějších předmětech, tedy nejen v angličtině a konverzaci, ale například i v prvouce, matematice, pracovním vyučování, hudební a výtvarné výchově... Tato metoda integrované výuky předmětu a cizího jazyka má svůj specifický název - CLIL. S Iainem se uvidíte nejen při vyučování, ale i při mimoškolních aktivitách, v zájmových útvarech, při soutěžích apod. Například v pátek 21. 11. 2014 navštívil Den vědy na bruntálském gymnáziu. Vy, kdo jste se byli také podívat, jste mohli s Iainem konverzovat třeba na téma chemické vzorce, které mimochodem dobře ovládá. Doufáme, že Iaina pohodový úsměv neopustí ani v příštích týdnech a měsících.
Celý rok jsme spolupracovali s SPŠ stavební Opava na projektu Stage 14, v rámci kterého jsme stavěli modely města, navrhovali rozmístění nábytku v pokoji, pracovali s GPS… Jednou z dalších aktivit byla soutěž „Najdi si svou kešku“, která se konala v Městských sadech v Opavě. Žáci absolvovali trasu dlouhou 3 km, během níž za pomoci GPS a zeměpisných souřadnic hledali několik míst s ukrytou keškou.